דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החינוך הקיבוצי 

מאת    [ 28/06/2011 ]

מילים במאמר: 1522   [ נצפה 7932 פעמים ]

החינוך הקיבוצי
החינוך הקיבוצי העניקו דפוסי חיים זהים לבנים ולבנות החינוך הקיבוצי מדגיש את חשיבות דעת הקהל , ורואה בחשיבות עליונה את היצירה האומנותית וקריאת ספרים. הישימות החברתית של הלמידה נחשבת יותר מהידיעה לשמה. מאמץ, התנהגות מוסרית, תרומה חברתית נחשבים במידה שווה כמו הישגים בלמידה. לא הייתה הפרדה בין החינוך להוראה בקיבוץ ושני אלה היו באחריות צוות המחנכים. למרות שהחינוך היה בלתי סלקטיבי וכל הילדים זכו לחינוך שווה, לא הייתה דרישה לשוויון בין התלמידים, מחמת ההבדלים האינדיבידואליים בין ילדים בני אותו גיל. חברת הילדים לא נחשבה הומוגנית, אלא "אורגניזם חי המורכב מיחידים הזקוקים לתשומת-לב מתאימה. החינוך הקיבוצי נקט בגישה סינתטית, המשרתת את צרכי החיים. מתוך השקפה זו נולדה שיטת הנושאים, שמשמעה הוראה בהיבט רב-תחומי. בגן הילדים הנושאים מבוססים על המציאות הקרובה לחיי היומיום של הילדים: במציאות החדשה בחינוך הקיבוצי בגן הילדים נשארו שני ביטויים לגישת החינוך הקיבוצי : חצר הגרוטאות והטיול היומי חצר הגרוטאות בגן הילדים .חוזה כרמלוס כהגישה של חצר הגרוטאות ממאפייני החינוך הקיבוצי בגן הילדים פוגשת את הגישה הפדגוגית נוצרת אי התאמה ... וכל גננת במציאות החדשה צריעה לשמור על עצמה מפני תביעה אפשרית ; הנושא הבטיחותי מקבל במציאות החדשה דגש חזק. אנשי בטיחות באים לחצר הגן לבדוק, ואף יצא חוזר ממשרד החינוך שאוסר קיום חצר גרוטאות בגן הילדים . כאשר המציאות החדשה בה כל גננת מחויבת בעורך דין צמוד , הקמת חצר גרוטואות בגן הילדים היא חלום שנגוז . נושא הבטיחות עולה בעוצמה חזקה אצל מחנכים שלא מכירים את הגישה החינוכית הקיבוצית ורואים בחצר הגרוטאות ג'נקיה הצופנת סכנות ... כמוכן סכנה נוספת להעילמות חצר הגרוטאות בגן הילדים היא הגננת הצעירה .שקובעת את המראה האסתטי של חצר הגן . בפתיחת חצר גרוטואות בחצר הגן יש מחויבות מאוד גדולה של הגננת עצמה, ההחלטה האמיצה לפתוח חצר גרוטאות דורשת אישיות מיוחדת ,תחושת מסוגלות וראיה מיוחדת שרואה את האסתטיות של חצר הגרוטאות. ולשווק נכונה את חשיבות הקמת חצר גרוטאות בגן הילדים .ולהציג את ההבדל בן חצר הגרוטאות לבן חצר בה מונחות כמה גרוטאות בחוץ,איזה ספה ישנה,ורהיטים ישנים.וההבדל שן החצרות הוא הבדל גדול ומהותי . לכאורה נראה כי ההבדל הוא דק בין חצר גרוטאות מטופחת לג'אנקיה, ואכן, כדי להקים חצר גרוטאות בגן הילדים נדרשת רמת אחריות גבוה ויכולת ליווי ותמיכה יומיומית . רוב ההורים ואנשי החינוך יכולים לראות את ההבדל באופן טבעי , וגם אלה שלא מבינים את חשיבות חצר גרוטאות בגן הילדים , או אלה שגרוטאות מעוררות בהם סלידה מכל סיבה, יראו מיד את ההבדל בן חצר גרוטאות מטופחת לבן ג'נקיה כשיראו חצר גרוטאות לדוגמא . חצר הגרוטאות היא ממאפייני החינוך הקיבוצי בגן הילדים חצר הגרוטאות בגן הילדים מניעה את הילדים לתקשורת אנושית מתמדת ובנייה משותפת. חצר הגרוטאות מטפחת את תחושת היעילות והמימוש האישי אצל ילדי הגן . חצר הגרוטאות מדמה את המציאות היומיומית והופכת את סביבת הגן למיקרו של החברה שבה הילדים חיים ומניעה אותם להתנסות במנהגיה ובערכיה. חצר הגרוטאות מחייבת הנחיות ברורות ויכולת התמסרות ברמה גבוהה לתחזוקה החצר ולליווי ולתמיכה באופן עקבי לילדי הגן . חצר הגרוטאות בגן הילדים יוצרת סביבה לימודית מורכבת ומהווה חממה מונחית לתקשורת ויחסי אנוש ומעודדת להבנת החשיבות של עבודת הצוות ואת החיים במשותף. עקרונות חצר הגרוטאות בגן הילדים דרך ההתפתחות המתאימה ביותר היא דרך התפתחות בהתנסות עצמית של הילדים : חצר הגרוטאות עונה על צרכי הילדים במגע עם חומרים ממשיים, עם החפצים האמיתיים (ולא דמי מפלסטיק ) . חצר הגרוטאות בגן הילדים מאפשרת לילדי הגן ליצור,לשחק , לעבוד לחקות ולהתנסות בעולם "של הגדולים "תוך הפעלה חופשית של היכולות והדמיון שלהם לרכישת תחושת מסוגלות . חצר הגטאות מעודדת למידה אוטודידקטית. עם זאת המשחק והעבודה בגרוטאות בליווי מתאים מאפשר לגנןת להקנות לילדי הגן מושגים בכימיה, בפיזיקה, בגרביטציה, בסוציולוגיה ועוד. חצר הגרוטאות מאפשרת לשדר לילד תחושה של מוערכות וכבוד ליכולתו וראייה שלנו שהוא חלק חשוב מהמציאות וכן את הצפיה שלנו שיגדל ויהי אדם בוגר ואחראי, חצר הגרוטאות מאפשרת (תוך הצגת הגבולות באופן ברור מאוד ) את החופש ללמוד בעצמו בכל התחומים :הקוגניטיביים החברתיים והנפשיים. חצר הגרוטאות בגן הילדים היא עבור הילדים עולם ומלואו. סביבת חיים,ייחודיות שההתנהלות בה שונה מהתנהלות בסביבת החיים בתוך הגן. חצר הגרוטאות בגן הילדים דורשת מידת קפדנות רבה על דברים קטנים כחשובים וגדולים. שלעיתים נראית מנוגדת לגישה חינוכית הפתוחה, חצר הגרוטאות מהווה לילדי הגן את המציאות שבה הם מסוגלים באמצעות חפצים אמיתיים לחקור את הסביבה המציאות, לבטא את תחושותיהם עפ"י ניסיון חייהם, לשפר את היצירתיות שלהם ע"י פיתוח יומיומי וע"י כך לפתח את האישיותם ולחזק את תחושת הנשמאמי שלהם . חצר הגרוטאות מאפשרת את החשיבה העצמאית, וזו תמצית הגאונות של חצר הגרוטאות . חצר הגרוטאות מעניקה לילדים תחושה של חופש עם תחושה של אין גבולות ומגבלות מתוך אמון עמוק בילדים. חצר הגרוטאות שונה מפנים הגן : בתוך הגן הגבולות פחות רחבים,הסביבה יותר מובנית: כל פעילות היא מובנת מבחינת הציוד, מקום וזמן . ההבניה של פנים הגן היא הכרח, בגלל סדרי היום ובגלל האני מאמין של החינוך בישראל . בתוך ההבניה הזאת ניתן לפעול בחומרי אמנות הפתוחים פחות, עם חומרים מוגבלים ומגבילים. ובחצר ניתן אפשרות לילדים להתעמק, ונגיש להם חומרים פתוחים יותר וחופשיים המאפשרים העשרה ופיתוח ידע מתמיד. חצר הגרוטאות מעודדת הבניית חיים החיונית לגדילה. צמיחה וגדילה יכולים להתקיים רק אם לילדי הגן יחד עם הגנןת יהיו חוויות משמעותיות. פעילות מעשירות בתוך הגן מתקיימות כאשר לילדים יש חוויות משמעותיות מחצר הגרוטאות התוססת. עקרונות חצר גרוטאות בגן הילדים : חצר הגרוטאות היא חלק מגישה חינוכית כוללת, הרואה ביחסי גומלין של הילד עם סביבתו- בסיס להתפתחות הוליסטית.. חצר הגרוטאות מעבירה לילדים מסרים תחושת נשמאמי ובעיקר תחושת שייכות לתרבות ולסביבה הקרובה, האנושית והפיזית. חצר הגרוטאות היא מקום לחקר וגילוי. חצר הגרוטאות עונה על מגוון רחב של צרכי אישיים של הילדים . החצר מספק לילדים תנאים לחקירה עצמית, גילוי עצמי וחיזוק חוויות רגשיות, חברתיות וקוגניטיביות. חצר הגרוטאות מאפשרת לילדים להכיר את הסביבה והמציאות הטבעית המשתנה. חצר הגרוטאות היא תחום ביניים שבין הגן לטיול היומי . היא דינמית ומשתנה, אך קבועה והיא כולה בנויה מחומרים מהעולם של המבוגרים. חשוב שחצר הגרוטאות תהיה נגישה ומאפשרת כניסה מהירה לפעילות. חצר גרוטאות בנויה מבסיסים, תוספות וחומרי ניסוי, המותאמים בגודלם לגודל הילדים. בארגון חצר הגרוטאות חשובה הבלטת הפריטים על ידי צרופים שיוצרים זאת. חצר הגרוטאות מאפשרת מגוון רחב של פריטים, המספקים התנסות רב חושית. בחצר ישנה התאמה בן הפריטים וצירופם, לתכנים שבהם הילדים עסוקים בכל שלב התפתחותי שבו הם נמצאים. חצר הגרוטאות מאפשרת את חקירת ה"איך", "מה", ו"למה" של העולמות הפיזיים והחברתיים. הטיול היומי בגן הילדים נשמאמי. חוזה כרמלוס החשיבות , היעדים והמטרות הטיול היומי הוא חלק חשוב מן הפעילות היומית בגן, הטיול היומי תורם להתפתחות הפיזית, הקוגניטיבית, הרגשית והחברתית של הילדים . הטיול והמשחק בטבע חביב על ילדים מאשר המצאות ומשחק בתוך מבנה . הטבע כסביבה עשירה בגירויים תורמת להתפתחות הילד יותר בתוך הגן שנחשבת כסביבה עם פחות גירויים יחסית לטבע , וכי פעילות בסביבת פנים עלולה לעצור את התפתחותם החברתית של חלק מהילדים. ילדים רבים מתפתחים טוב יותר מבחינה חברתית כאשר הם פועלים ,משחקים ומטיילים עם חברים. הסיבה קשורה ככל הנראה לכך שהטיול כפעילות הגופנית בטבע מגביר את המוטיבציה לפעול, ושסביבה עשירה בגירויים תורמת להתפתחות הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית של הילד. הפעילות בזמן הטיול מפעילה בעיקר קבוצות שרירים גדולות ,מוטוריקה גסה. עם זאת, ישנן כמה פעילויות ממוקדות המפעילות קבוצות שרירים קטנות,מוטוריקה עדינה שניתן, ואף רצוי, לשלב בזמן טיול . בזמן הטיול פועלת הגרייה החושית של צבעים, ריחות ואוויר היעדים 1.הכרת המציאות: הכרת העצמי,הכרת הסביבה הקרובה 2.טיפוח קשרים חברתיים ,מחויבות ואחריות . 3.העלאת הביטחון העצמי והדימוי העצמי החיובי עם ההכרה והשליטה ההולכת וגוברת בגוף ותפקודיו . 4.פיתוח הדמיון והיצירה . 5. חיזוק תחושת נשמאמ"י . המטרות המטרות בתחום הלימודי: • הכרת מושגי יסוד : אנחנו הולכים קדימה –אחורה לדוגמא: אנחנו הולכים מסביב אנחנו נכנסים מהדלת האחורית -הקדמית • הכרות עם תופעי הטבע : מזג אוויר , בע"ח עצים וצמחים. • רכישת מילים חדשות ותרגולם : לדוגמא צמרת העץ , • תרגול מניה ופעולות חשבון :לדוגמא : מניית מספר העצים ועוד • הכרת שירים : לדוגמא שירי ארץ ישראל • פיתוח הזיכרון : העלאת זכרונות מהטיול הקודם • התמצאות במרחב : קריאת מפה . המטרות בתחום החינוכי-ערכי: • חינוך לאומי - חיזוק האהבה לארץ ישראל. • חינוך חברתי – חיזוק המעורבות החברתית והכרת המאחד והמייחד את הילד בגן. • חינוך סביבתי- חיזוק יחס של כבוד ואחריות לסביבה הטבעית וזיקה לארץ, לנופיה, לחי ולצומח. המטרות בתחום האישי-חברתי: • פיתוח יחסים חברתיים ולמידה של מיומנויות חברתיות רחבות . • חיזוק סובלנות ועזרה הדדית בין הילדים . • גיבוש חברתי של הגן . • חיזוק העצמיות תוך היענות לשונות שבין הילדים . • טיפוח מנהיגות אצל הילדים . המטרות בתחום החוויתי-ריגושי: • חיזוק הקשר הרגשי החיובי בין הילדים לבין הגנן-נת • יצירת חוויות אישיות וחברתיות משותפות. • גיוון בשגרת הלימוד בגן . • מפגש חוויתי עם יופי הנוף, הטבע והתרבות האנושית. • אפשרות לביטוי רגשי . • אפשרות לשירה " מכל הלב " • אפשרות ליצירת מגע וקרבה גופנית :לדוגמא : אחיזת ידיים המטרות בתחום הגופני –מוטורי : • חיזוק קשר עין עם הגנן-ת • אפשרות לחיות השרירים, זרימה תקינה של הדם לכל חלקי הגוף וסיכוך המפרקים והעצמות. • ויסות כוח ושטף תנועתי . • שיפור שיווי המשקל , האיזון והקורדינציה • חיזוק המוטוריקה העדינה והמוטוריקה הגסה • הכרת הגוף – יציבה , שיום , תפקוד ומיקום של האברים . • פיתוח יכולת תכנון ארגון וויסות התנהגותי ומוטורי המותאם למציאות המשתנה בזמן הטיול ילדים מעדיפים לצאת לטיול על ארוחת בוקר מנסיון של למעלה מ15 שנה נוכחתי לראות שילדים מעדיפים -בוחרים תמיד לצאת לטיול מאשר לשבת לאכול ; מסקנה זו יוצאת לאוויר העולם בתום מחקר פשוט והגיוני: בשעת מפגש בוקר שאלתי את הילדים המורעבים : ילדים שלא אכלו לפחות שעתיים ( משעת הגעתם עד השעה 10 בבקר (זמן ארוחת הבוקר ) האם אתם מעדיפים בוחרים לאכול את ארוחת הבוקר עכשיו או לצאת לטיול - בכל שנות עבודתי בגן הילדים נוכחתי לראות כי אחוז הילדים שהעדיפו בחרו לצאת לטיול מאשר לשבת לאכול לא ירד מ90 אחוז . (כמובן שלקחנו עמנו את ארוחת הבוקר אכלנו בטבע ( ארגנו פיקניק נחמד וכייפי ) בברכת טיול מהנה ומלמד חוזה כרמלוס

חוזה כרמלוס ,B.E.D בחינוך מיוחד -תראפיה באומנות תנועה ומוסיקה . גנן ,מחנך ומורה עם ותק של 20 שנה , מחבר ספרי ילדים מאמן משפחתי זוגי ואישי,מגשר , מנחה הורים נוער וילדים מנהל בלוג בנושא חינוך ומשפחה ,מרצה ומנחה סדנאות בנושאי משפחה הורות זוגיות ושינויים בחיים.כותב ומפיץ את "נביא ממתקים " עלון אינטרנטי להורים בנושאי יחסים ותקשורת במשפחה, המופץ ללא תשלום באמצעות המייל. לקבלת העלון נא לפנות לדוא"ל josecaramelos@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב